fredag 7. januar 2011

The Fry Chronicles - an autobiography

Tittel: The Fry Chronicles - an autobiography
Forfatter: Stephen Fry
Utgitt: 2010, Penguin
Antall sider: 438
Språk: Engelsk


Mandag 3. januar - altså for 4 dager siden - fikk jeg Stephen Frys autobiografi, The Fry Chronicles (utgitt 2010), i posten. Jeg begynte å lese den med en gang, og nå nærmer jeg meg 300-sidersmerket av de i alt 425 sidene i en forrykende fart.

Grunnen er enkel: Stephen Fry er en mann jeg har stor respekt for og en av de få kjendiser jeg vil kategorisere som en av mine helter.

Riktignok er jeg treig av meg og har egentlig bare oppdaget geniet Stephen Fry er i voksen alder, men likefullt er jeg nå fullstendig oppslukt av hans liv og virke. I tillegg forteller han mye om vennene sine i denne boka, og vennene hans er også et knippe mennesker jeg har høye tanker om, deriblant hans beste venn og samarbeidspartner gjennom årtier, Hugh Laurie.

Hvis du er glad i ordkløveri i verdensklasse, og nysgjerrig på hva A Bit of Fry and Laurie hadde sitt utspring fra, er dette boka for deg. (Ærlig talt, hvis du liker Stephen Fry på noe som helst grunnlag - er dette boka for deg...)

Som resultat av de første 10 sidene lest, bestilte jeg hans første autobiografi, Moab Is My Washpot (utgitt 1997) og gleder meg til å lese om barne- og ungdomsårene til denne interessante og ekstremt talentfulle mannen.

2 kommentarer:

  1. The Liar er fin og gøyal! Jeg elsker Fry. Har også boka hans om å skrive poesi, som er vidunderlig, men som jeg aldri har kommet meg gjennom. Men det er sånn bok man kan plukke opp og lese i nå og da, og gjøre øvelsene, og generelt er den kjempefin (bortsett fra at mye går på å skrive i fast form, og det gjør ikke jeg). Jeg har ikke lest noen av biografiene hans da, men har veldig lyst å lese Moab :)

    SvarSlett
  2. Nå har jeg også bestilt denne boken. Gleder meg!

    SvarSlett