tirsdag 25. januar 2011

Northanger Abbey

Tittel: Northanger Abbey
Forfatter: Jane Austen
Utgitt: 2003, Penguin Classics
Antall sider: 254
Språk: Engelsk


Da jeg studerte Engelsk Språk & Litteratur på universitetet var en av pensumbøkene i litteraturfaget Sense and Sensibility av Jane Austen. Jeg var veldig skeptisk, husker jeg, for Jane Austen er noe jeg forbinder med veldig jentete litteratur; likevel kom jeg meg igjennom den boka, og synes den var fantastisk.

Slik var det med denne boka også, egentlig. Kjente det var lenge siden sist jeg hadde lest kronglete 1800-talls engelsk om fine frøkner og livets finurligheter i starten, men det gikk seg til etterhvert. Bøkene til Austen er egentlig ganske like, sånn sett, men likevel er de forskjellige nok til at man ikke kan si "har du lest én, har du lest alle".

Det er uansett ei veldig fin bok, slik som de andre bøkene av Austen; dog kanskje ikke like kjent som for eksempel Pride and Prejudice.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar