søndag 9. januar 2011

Norsk Litteraturhistorie (fritt etter hukommelsen)

Tittel: Norsk Litteraturhistorie - fritt etter hukommelsen
Forfatter: Knut Nærum
Utgitt: 2001, J. W. Cappelens Forlag AS
Antall sider: 220
Språk: Norsk (Bokmål)


Det står i forordet i denne boka at dette er ei bok for de som ikke nødvendigvis har inngående kjennskap i norsk litteraturhistorie. Jeg har ikke det selv, og tidvis har jeg litt vanskeligheter med å skille fakta fra fiksjon. Mistanken sniker seg innpå meg: Ville jeg ha forstått mer av humoren i boka hvis jeg hadde hatt inngående kjennskap i norsk litteraturhistorie? Jeg frykter så.

Beklager, Knut. Jeg liker boka di, men jeg synes den kunne ha vært bedre. Mulig det bare er meg...

Det er uansett kunnskapsnivå en underholdende bok, med mye informasjon og en del fiksjon. Og man får, tross alt, et visst innblikk i norsk litteraturhistorie ved å lese den.

3 kommentarer:

  1. Jeg har også lest denne, og syntes den var hysterisk morsom... Men jeg har kanskje fordelen av å kunne litt litteraturhistorie?

    SvarSlett
  2. Elin: Mjo - den ER morsom, men jeg sleit som nevnt litt med å skjønne hvor det var seriøst og hvor det var reint tull av og til, og det blei litt slitsomt i lengden.

    Jeg kan litt litteraturhistorie jeg og, men tydeligvis ikke nok til å se all humoren i denne boka :)

    SvarSlett
  3. Det er, så vidt jeg husker, mest tull. ;) (Og noe må jeg da ha igjen for å være bibliotekar... ;))

    SvarSlett