torsdag 27. januar 2011

Om audiobøker

Mange vil kanskje si - eller mene i stillhet - at audiobøker er en lettvint løsning for de som ikke gidder å lese. På én måte er dette også riktig, forsåvidt, men det avhenger nok veldig av typen bok det er snakk om, og personen det gjelder.

Selv bruker jeg audibøker på to måter: Bøker jeg har lest allerede, men som jeg synes var litt tunge, blir ofte hørt igjennom på audiobok i etterkant for å være sikker på at jeg fikk med meg innholdet. Dette gjelder stort sett bøker jeg liker veldig, veldig godt og som jeg høyst sannsynlig kommer til å lese om igjen en gang.

Den andre måten jeg bruker audiobøker på er den lettvinte latskapsløsningen; store tunge bøker jeg ikke er sikker på om jeg greier å komme meg igjennom i papirform, blir gjerne hørt igjennom på audiobok først - jeg har funnet ut at det blir lettere å lese de i etterkant da.

Da jeg var student brukte jeg også audiobøker for å være sikker på at jeg fikk med meg innholdet i pensum. Jeg brukte også (gode) filmadapsjoner av bøkene, som en ekstra sikkerhet.

Ett eksempel på bøker lest allerede, og audiobok-versjon hørt i etterkant, er The Fry Chronicles. Jeg elsker boka, og har lest den, men fordi språket kan være litt fram og tilbake, og for en ikke-engelskspråklig person kan dette være litt komplisert å henge med på, kjøpte jeg også audiobokversjonen av den. Å høre Stephen Fry lese sin egen selvbiografi er en ekstra bonus.

Og så har vi eksempler på bøker jeg ikke har lest i papirform ennå, men som jeg har på audiobok, slik som Harry Potter-serien av J. K. Rowling og The Vampire Chronicles av Anne Rice. Jeg kommer antakeligvis til å lese begge disse seriene etterhvert, i bokform, men foreløpig er jeg fornøyd med å høre de på audiobok.

Andre typiske eksempler på å velge audibok framfor papirbok er War and Peace av Leo Tolstoj, og Crime and Punishment av Fjodor Dostojevskij. De to sistnevnte er det neimen ikke sikkert jeg noensinne kommer til å lese, men vi får se...

Hvorvidt man bruker audiobøker som en lettvint løsning, eller som supplement til studiepensum, eller bare fordi man liker ei bok veldig godt og vil være sikker på at man har "fått med seg" alt i den, så kan alle enes om at konseptet er fantastisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar